POR, verder uitgelegd

Tijdens de oriëntatie rit, de POR, ga je een route rijden waarbij jou oriëntatie vermogen getest word.

De wedstrijd organisatie heeft daarvoor een route gemaakt met daarin diverse testmomenten.
Vaak zal je bij zo’n test moment een controle punt of controle post vinden.
Als je de route gaat rijden en correct rijdt zal je deze posten vanzelf passeren.

Controle punt

Dit word in Nederland ook wel een “knipper” genoemd.
Dit is een controle punt in de route waar je een flag of pion met een markeerknipper tegen komt. Deze plaats je zelf in je ruiterkaart.
Het patroon van deze knippers is uniek en de organisatie weet welk patroon er hangt op welke plek.
Soms worden deze controle punten ook door een jury gecontroleerd, dan noem je het een bemande knipper.
Bij een controle punt hoef je niet te wachten tot je verder mag en zodra je klaar bent mag je dan direct weer vertrekken.

Controle post

Een andere vorm van een controle is de controle post.
Deze posten zijn altijd bemand met juryleden die om je ruiterkaart zullen vragen en daar de tijd van aankomst op zullen schrijven.
Ook schrijven ze daar een tijd van vertrek op. Deze word berekend door het aantal mensen die er aanwezig zijn in de controle post.
Om de ruiters allemaal zelfstandig de route te laten rijden wil de organisatie 5 (soms 3) minuten tussen de starttijden hebben.
Als jij alleen aanwezig bent zal je daardoor 5 minuten pauze hebben op de controle post.
Als er meer ruiters aanwezig zijn op de controle post zal elke 5 minuten een ruiter mogen vertrekken. Deze tijd word voor jou berekend en opgeschreven op jou eigen ruiterkaart.
De jury zal jou dan roepen als het bijna jou vertrek tijd is, tot die tijd heb je even rust pauze.

Snelheden

Tijdens de route zal je voor elk traject een optimale snelheid op krijgen.
De eerste snelheid word bekent gemaakt in de maproom. Bij elke controle post krijg je een nieuwe snelheid op.
Probeer deze snelheid zo goed mogelijk te benaderen. Elke minuut sneller of langzamer levert 1 strafpunt op.
Omdat je niet weet waar de volgende post zal zijn moet je proberen tijdens het hele traject zo dicht mogelijk rond die ideale snelheid te rijden.

Zodra je op een controle post aankomt stopt je tijd.
Alles wat er daarvoor fout is gegaan met je snelheid of dat je meer gereden hebt doordat je ergens fout gereden bent is dan afgetikt.
Bij je volgende traject krijg je een nieuwe snelheid en de tijd van de oude hoef je niet meer goed te maken. Dit is een fout die veel mensen in het begin maken, maar wat fout gegaan is hoort vanaf die controle post bij het verleden. Vanaf daar krijg je een nieuwe kans om met een schone lei te beginnen.

De snelheden die bij de TREC gevraagd worden liggen tussen de 6 km/h en 12 km/h, in stappen van 0,5 km/h

Gemiste post

Zodra je een post mist krijg je daarvoor 50 strafpunten.
Voor de berekening van je snelheid blijft de snelheid van de laatste post gelden die je hebt gehad.
Dat zijn beste veel punten. Probeer daarom altijd eerst goed te leren rijden door goed kaart te lezen voordat je de snelheid probeert aan te houden.
Je had hierbij dus 50 minuten de tijd kunnen nemen om die post te vinden alvorens je even veel straf punten zou krijgen.
Als je de weg even kwijt bent ga altijd terug naar een punt waarvan je zeker was dat je nog goed zat en begin daar opnieuw.

De Finish

Dit is als het goed is jou laatste controle post voor de route.
Maar je merkt al dat ik dat met enige voorzichtigheid schrijf.
Het is namelijk ook een gewone post in jou route dus ook die zou je kunnen missen.
Maar geen zorg, de organisatie zal altijd een extra punt op het wedstrijd terrein hebben die ze “End of route” noemen.
Als je de officiële finish gemist hebt, meld je daar dat je weer thuis bent voor je naar je trailer vertrekt. Deze zal dan de functie van de finish overnemen.

Totale afstand

Vanuit de FITE zijn er 3 categorieën deelnemers gedefinieerd:
Junioren maximum 20 km
Young Rider tussen 25 – 35 km
Senioren tussen 35 – 45 km

De meeste landen hebben deze categorieën over genomen en dit vertaald naar T2/T3/T4, T20/T30/T40 of Level2/Level3/Level4

Voor 1 daagse wedstrijden is dit naar verhouding aangepast.

Bepakking tijdens de POR

Tijdens de POR moet je ook een basis aan materialen meenemen.
Het hoe en wat hierover leg ik op een aparte pagina uit
Bepakking